Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Prof. dr hab. Małgorzata Grodzińska-Jurczak

Z wykształcenia jestem biologiem (magisterium z biologii środowiskowej, 1990). W moim dorobku naukowym można wyróżnić trzy nurty tematyczne. Rozpoczynałam od klasycznej ekologii, badając podczas czteroletnich studiów doktoranckich wpływ kwaśnych opadów atmosferycznych na stan środowiska naturalnego (doktorat - 1995). Tematykę efektów jakie mają substancje toksyczne na środowisko kontynuowałam, skupiając się praktycznie przez następną dekadę na zagadnieniach ograniczania negatywnego oddziaływania odpadów komunalnych na środowisko (w tym zdrowie ludzi) poprzez działania edukacyjne. Dorobek z tego okresu stanowił podstawę do otrzymania stopnia doktora habilitowanego nauk biologicznych w zakresie biologii, specjalność: edukacja ekologiczna w 2005 roku. I tutaj początek mojej działalności na niwie badań o charakterze interdyscyplinarnym. Od 2006 roku w centrum moich zainteresowań pojawiły się społeczne uwarunkowania ochrony przyrody, którym szczególną uwagę poświęcam do dzisiaj  i który wraz z wcześniejszym dorobkiem staje się podstawą do decyzji o nadaniu mi tytułu profesora biologii (2014). Od 1994 roku nieprzerwanie jestem zatrudniona w Instytucie Nauk o Środowisku UJ (najpierw jako asystent, potem adiunkt). Tutaj na Wydziale Biologii Nauk o Ziemi ukończyłam studia, uzyskałam stopień naukowy doktora i doktora habilitowanego. Obecnie jestem kierownikiem Zespołu Ochrony Przyrody, Łowiectwa i Edukacji Środowiskowej w Instytucie Nauk o Środowisku UJ. Od kilku lat jestem członkiem The European Environment Agency (EEA).

Pod koniec 2006 roku podjęłam nowy kierunek badań – społeczne aspekty (uwarunkowania) ochrony przyrody (human dimension – HD) dotyczący ochrony przyrody w szerokim słowa tego znaczeniu. HD skupia się na badaniach – przy użyciu warsztatu nauk społecznych - postaw i działań człowieka względem przyrody oraz określaniu jak mogą one być wykorzystywane w gospodarowaniu zasobami przyrody. Podjęcie nowej, jak na tamte czasy w Polsce tematyki, wynikało z mojej świadomości co do konieczności zmian w systemie zarządzania zasobami przyrody z czysto tradycyjnego opartego na wymogach ochrony poszczególnych elementów przyrody na bardziej nowoczesny, uwzględniający w nim udział (partycypację) społeczeństwa, jak i opracowania zasad jego zastosowania w praktyce. Głównie interesuje mnie  Europejska Sieć Ekologiczna - Natura 2000 różniąca się od pozostałych krajowych form ochrony przyrody, a przez to będąca źródłem konfliktów na styku człowiek-przyroda. Dużo uwagi poświęcam metodom zarządzania tymi konfliktami (np. poprzez partycypację różnych grup społecznych, konsultacje społeczno-ekologiczne), metodom komunikacji społecznej, jak też badaniu postaw względem środowiska tak dzieci jak i dorosłych. Równolegle do badań naukowych, zajmuję się także popularyzacją nauki, działalnością edukacyjną, projektując, przeprowadzając i ewaluując programy i kampanie informacyjno-edukacyjne z zakresu ochrony przyrody oraz gospodarki odpadami komunalnymi dla różnych grup odbiorców (samorządy lokalne, pracownicy parków narodowych, dyrekcji ochrony środowiska, nauczycieli, uczniów itp.), a także opracowując materiały edukacyjne.

 

  • Grodzińska-Jurczak M. 1995. Acidity of atmospheric precipitation in Polish Tatra Mountains. Water, Air and Soil Pollution 85, 773-778.
  • Grodzińska-Jurczak M. and Godzik B. 1999. Air pollution and atmospheric precipitation chemistry in Poland – a review. Environ. Rev.7, 69-79.
  • Grodzińska-Jurczak M. and Szarek-Łukaszewska G. 1999. Evaluation of SO2 and NO2 related degradation of coniferous forest stands in Poland. Sci. Total. Environ. 241, 1-15.
  • Grodzińska-Jurczak M. 2000. Management of industrial and municipal solid wastes in Poland. Resources, Conservation and Recycling 32/2, 85-103.
  • Grodzińska-Jurczak M., Tarabuła M., Read A. 2003. Increasing participation in rational municipal waste management - a case study analysis in Jaslo City (Poland), Resources, Conservation and Recycling 38/1, 67-88.
  • Grodzińska-Jurczak M. 2003. The relation between education, knowledge and action for better waste management in Poland. Waste Management & Research WMR 21, 2-18.
  • Palmer J.A., Grodzińska-Jurczak M. and Suggate J. 2004. Thinking about Waste: development of English and Polish Children's understanding of concepts related to Waste Management. European Early Childhood Education Research Association Journal 11, 2, 117-139.
  • Grodzińska-Jurczak M., Żakowska H. and Read A. 2004. The Management of Packaging Waste in Poland – The Development Agenda and Accession to the EU. Waste Management & Research 22-2:108-114.
  • Buchcic E. and Grodzińska-Jurczak M. 2004. Environmental education In Polish primary schools. International Research in Geographical and Environmental Education 13(3), 264-268.
  • Stępska A., Nieszporek K.; Grodzińska-Jurczak M.; Bryda G. 2006. Perception of environmental problems among pre-school children in Poland. International Research in Geographical and Environmental Education, 15, 1, 62-76.
  • Grodzińska-Jurczak M., Tomal P., Tarabuła-Fiertak M., Nieszporek K., Read A.D. 2006. Effects of an educational campaign on public environmental attitudes and behaviour in Poland. Resources, Conservation and Recycling 46, 182-197.
  • Cent J., Kobierska H., Grodzińska-Jurczak, Bell. S. 2007. Who is responsible for Natura 2000 in Poland? – a potential role of NGOs in establishing the program. International Journal of Environment and Sustainable Development 6, 4, 422-435.
  • Grodzińska-Jurczak M. 2008. Rethinking of nature conservation policy in Poland: the need of human dimensions approach. Human Dimensions of Wildlife. 13, 380-381.
  • Bell S., Marzano M., Cent J., Kobierska H., Podjed D., Vandzinskaite D., Reinert H., Armaitiene A., Grodzinska-Jurczak M., Mursic R. 2008. What counts? Volunteers and their organizations in the recording and monitoring of biodiversity. Biodiversity and Conservation 17 (14), pp. 3443-3454.
  • Grodzińska-Jurczak M. i Cent J. 2011. Expansion of Nature Conservation Areas: Problems with Natura 2000 Implementation in Poland? Environmental Management 47, 11-27.
  • Bell S., Reinert H., Cent J., Kobierska H., Grodzińska-Jurczak M., Podjed D., Vandzinskaite D. 2011. Volunteers on the political anvil: Citizenship and volunteer biodiversity monitoring in three postcommunist countries. Environmental and Planning C – Government and Policy 29, 170-185.
  • Pietrzyk-Kaszyńska A., Cent J., Grodzińska-Jurczak M., Szymańska M. 2012. Factors influencing perception of protected areas – the case of Natura 2000 in Polish Carpathian communities. Journal for Nature Conservation 20, 284-292.
  • Paloniemi R., Apostolopoulos E., Primmer E., Grodzinska-Jurczak M., Henle K., Ring I., Kettunen M., Tzanopoulos J., Potts. S., van der Hove S., Marty P., McConville A., Similä J. 2012. Biodiversity conservation across scales:  lessons from a science-policy dialogue. Nature Conservation 2, 7-19.
  • Paloniemi R., Apostolopoulos E., Primmer E., Grodzinska-Jurczak M., Henle K., Ring I., Kettunen M., Tzanopoulos J., Potts. S., van der Hove S., Marty P., McConville A., Similä J. 2012. Science for Environment Policy. Addressing the mismatches of scale in biodiversity conservation. Science for Environment Policy 304.
  • Apostolopoulou E.; Bormpoudakis D.; Paloniemi R.; Cent J.; Grodzinska-Jurczak M.; Pietrzyk-Kaszynska A.; Pantis J. 2014 Governance rescaling and the neoliberalization of nature: the case of biodiversity conservation in four EU countries. International Journal of Sustainable Development and World Ecology 21 (6): 481 494  DOI: 10.1080/13504509.2014.979904
  • Cent J., Grodzińska-Jurczak M., Pietrzyk-Kaszyńska A. 2014. The emerging multilevel environmental governance in Poland - local stakeholders involvement in the designation of Natura 2000 sites. Journal for Nature Conservation 22, 93-102, http://dx.doi.org/10.1016/j.jnc.2013.09.005.
  • Strzelecka M., Gutowska J., Grodzińska-Jurczak M. 2014. The superfluous obstacle or the prerequisite for sustainable development: exposing participation in Leader and Natura 2000 in Poland. Ekonomia i Środowisko 1(48), 46-63.
  • Kamal S. and Grodzińska-Jurczak M. 2014. Should Conservation of Biodiversity Involve Private Land? A Q Methodological Study in Poland to Assess Stakeholders' Attitude. Biodiversity and Conservation 23, 11, 2689-2704. DOI: 10.1007/S10531-014-0744-0
  • Kamal S., Kocór M., Grodzińska-Jurczak M. 2014. Quantifying Human Subjectivity Using Q method: When Quality Meets Quantity. Qualitative Sociology Review 3, 61-79.
  • Pietrzyk-Kaszyńska A., Grodzińska-Jurczak M. 2015. Bottom-Up Perspectives on Nature Conservation Systems: the differences between regional and local administrations. Environmental Science & Policy 48, 20-31. DOI:10.1016/j.envsci.2014.12.010
  • Kamal S., Grodzińska-Jurczak M and Pietrzyk-Kaszyńska A. 2015. Challenges and Opportunities in Biodiversity Conservation on Private Land: an Institutional Perspective from Central Europe and North America. Biodiversity and Conservation 24:1271–1292 DOI:10.1007/s10531-014-0857-5.
  • Kamal S., Kocór M., Grodzińska-Jurczak. 2015. Conservation opportunity in biodiversity conservation on regulated private lands: Factors influencing landowners’ attitude. Environmental Science & Policy 54, 287–296. doi:10.1016/j.envsci.2015.07.023
  • Paloniemi R,  Apostolopoulou E., Cent J., Bormpoudakis D., Scott A., Grodzińska-Jurczak M., Tzanopoulos J., Koivulehto M., Pietrzyk-Kaszyńska A., Pantis J. 2015. Public participation and environmental justice in biodiversity governance in Finland, Greece, Poland and the UK. Environmental Policy and Governance DOI: 10.1002/eet.1672.
  • Brown G., Housner V., Grodzińska-Jurczak M., Pietrzyk-Kaszyńska A., Olszańska A., Peek B., Rechciński M., Lægreid E. 2015. Cross-cultural values and management preferences in protected areas of Norway and Poland. Journal for Nature Conservation 28, 89–104 dx.doi.org/doi:10.1016/j.jnc.2015.09.006.
  • Kamal S., Grodzińska-Jurczak M, Brown G. 2015. Conservation on Private Land: A review of global strategies with a proposed classification system. Journal of Environmental Planning and Management 58, 4, 576–597, http://dx.doi.org/10.1080/09640568.2013.875463
  • Niedziałkowski, K., Pietruczuk, M., Pietrzyk-Kaszyńska, A., Grodzińska-Jurczak, M. 2016. Assessing Participatory and Multi-level Characteristics of Biodiversity and Landscape Protection Legislation: The case of Poland. Journal of Environmental Planning and Management 12. DOI:10.1080/09640568.2015.1100982.
  • Maczka K., Matczak P., Pietrzyk-Kaszyńska A., Rechciński M., Olszańska A., Cent J., Grodzińska-Jurczak M. 2016. Application of the ecosystem services concept in environmental policy— A systematic empirical analysis of national level policy documents in Poland. Ecological Economics 169-176. DOI: 10.1016/j.ecolecon.2016.04.023
  • Blicharska M., Orlikowska E., Roberge J. M., Grodzińska-Jurczak M. 2016. Contribution of social science to large scale biodiversity conservation: a review of research about the Natura 2000 network. Biological Conservation 199, 110–122 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) DOI: 10.1016/j.biocon.2016.05.007
  • Strzelecka M., Rechciński M., Balon J., Grodzińska-Jurczak M. 2017. Using PP GIS interviews to understand residents’ perspective of Natura 2000. Tourism Geographies 19(1):1-30 DOI 10.1080/14616688.2017.1377284
  • Niedziałkowski K., Komar E., Pietrzyk-Kaszyńska A., Olszańska A., Grodzińska-Jurczak M. 2018.  Discourses on Public Participation in Protected Areas Governance: Application of Q Methodology in Poland. Ecological Economics 145, 401-409.
  • Rechciński M., Tusznio J., Grodzińska‑Jurczak M. 2019. Protected area conflicts: a state‑of‑the‑art review and a proposed integrated conceptual framework for reclaiming the role of geography. Biodiversity and Conservation https://doi.org/10.1007/s10531-019-01790-z
  • Grodzińska‑Jurczak M. 2019. Nauka obywatelska – zmiana paradygmatu nauki czy jedynie procedura badawcza? Trzeci Sektor, 47 (3), 10.26368/17332265-047-3-2019-1
  • Tusznio J., A. Pietrzyk-Kaszyńska, M. Rechciński, A. Olszańska, M. Grodzińska-Jurczak. 2020. Application of the ecosystem services concept at the local level– Challenges, opportunities, and limitations. Ecosystem Services 42. https://doi.org/10.1016/j.ecoser.2020.101077
  • GRODZIŃSKA-JURCZAK, M., KRAWCZYK, A., JURCZAK, A., STRZELECKA, M., RECHCIŃSKI, M., & BOĆKOWSKI, M. (2020). ENVIRONMENTAL CHOICES VS. COVID-19 PANDEMIC FEAR – PLASTIC GOVERNANCE RE-ASSESSMENT. Society Register, 4(2), 49-66. https://doi.org/10.14746/sr.2020.4.2.04
  • Strzelecka M., Tusznio J., Rechcinski M., Bockowski M.& Grodzinska-Jurczak M. 2021. Resident Perceptions of Distribution, Recognition and Representation Justice Domains of Environmental Policy-Making: The Case of European Ecological Network Natura 2000 in Poland, Society & Natural Resources, DOI: 10.1080/08941920.2020.1809757
  • Basak S., M. Sohel S., Tusznio J. Grodzińska-Jurczak. 2021. Social benefits of river restoration from ecosystem services perspective: a systematic review. Environmental Science and Policy 124, 90-100, 10.1016/j.envsci.2021.06.005
  • Tom H. Oliver, Lorenzo Benini, Angel Borja, Claire Dupont, Bob Doherty, Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Ana Iglesias, Andrew Jordan, Gary Kass, Tobias Lung, Cathy Maguire, Dan McGonigle, Per Mickwitz, Joachim H. Spangenberg, Leonor Tarrason. 2021.
    Knowledge architecture for the wise governance of sustainability transitions,
    Environmental Science & Policy,126, 152-163, https://doi.org/10.1016/j.envsci.2021.09.025.
  • Grodzińska-Jurczak M., Krawczyk A., Akshik A., Dedyk Z., Strzelecka M. 2022. Contradictory or complementary? - Bridging stakeholders’ perceived challenges towards Single-Use Plastics Circular Economy. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2022.01.036

  • Pietrzyk-Kaszyńska A., Rechciński M., Olszańska A., Mączka K., Matczak P., Niedziałkowski K., Cent J., Peek B., Grodzińska-Jurczak M. 2016. Usługi ekosystemów na obszarach cennych przyrodniczo z perspektywy różnych grup interesariuszy, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków. ISBN: 978-83-61191-84-1
  • Dubel A. (red.). Cent J. Dubel K., Grodzińska-Jurczak M., Gutowska J., Kozieł M., Nieszporek K., Pietrzyk-Kaszyńska A. 2016. Wspólne zarządzanie przyrodą. Partycypacyjne mapowanie terenów chronionych na obszarze Natura 2000 Dolinki Jurajskie PLH120005. Stowarzyszenie Centrum Rozwiązań Systemowych. ISBN 978-83-64365-07-2, ss.107.
  • Grodzińska-Jurczak M. i Pietrzyk-Kaszyńska A. 2016. Obszary chronione. W: Kozak J., Michno A., Szablowska-Midor A., Trzepacz P., Wasak K. (red.), 2016, Nowe koncepcje studiów w zakresie geografii i gospodarki przestrzennej, IGiGP UJ, Kraków. Ss. 77, ISBN 978-83-64089-24-4
  • Cent J., M. Grodzińska-Jurczak, A. Pietrzyk-Kaszyńska, R. Paloniemi, E. Apostolopoulou, A. Salomaa, M. A. Tsianou, J. Similä, John D. Pantis. 2014. Legitimacy of site selection processes across Europe: Social construction of legitimacy in three European countries. W: Henle K, Potts S, Kunin W, Matsinos Y, Simila J, Pantis J, Grobelnik V, Penev L, Settele J (Eds). Scaling in Ecology and Biodiversity Conservation. Advanced Books: e1169. doi: 10.3897/ab.e1169, ISBN 978-954-642-739-7, Pensoft Publishers, Sofia, 180-185.
  • Paloniemi R., E. Apostolopoulou, J. Cent, D. Bormpoudakis, A. Salomaa, M. A. Tsianou, M. Rechciński, M. Grodzińska-Jurczak, J. D. Pantis. 2014. Evaluation of policy instruments in promoting ecological connectivity. W: Henle K, Potts S, Kunin W, Matsinos Y, Simila J, Pantis J, Grobelnik V, Penev L, Settele J (Eds). Scaling in Ecology and Biodiversity Conservation. Advanced Books: e1169. doi: 10.3897/ab.e1169, ISBN 978-954-642-739-7, Pensoft Publishers, Sofia, 173-179.
  • Kettunen M., E. Apostolopoulou, D. Bormpoudakis, J. Cent, A. Letourneau, M. Koivulehto, R. Paloniemi, M. Grodzińska-Jurczak, R. Mathevet, A. V. Scott, S. Borgström. 2014. EU Green Infrastructure: Opportunities and the need for addressing scales. W: Henle K, Potts S, Kunin W, Matsinos Y, Simila J, Pantis J, Grobelnik V, Penev L, Settele J (Eds). Scaling in Ecology and Biodiversity Conservation. Advanced Books: e1169. doi: 10.3897/ab.e1169, ISBN 978-954-642-739-7, Pensoft Publishers, Sofia, 128-132.
  • Grodzińska-Jurczak M., A. Pietrzyk-Kaszyńska, J. Cent, A.V. Scott, E. Apostolopoulou, R. Paloniemi. 2014. Governance of network of protected areas. Innovative solutions and instruments. W: Henle K, Potts S, Kunin W, Matsinos Y, Simila J, Pantis J, Grobelnik V, Penev L, Settele J (Eds). Scaling in Ecology and Biodiversity Conservation. Advanced Books: e1169. doi: 10.3897/ab.e1169, ISBN 978-954-642-739-7, Pensoft Publishers, Sofia, 119-123.
  • Primmer, E., Paloniemi, R., Mathevet, R., Apostolopoulou, E., Tzanopoulos, J., Ring, I., Kettunen, M., Similä, J., Cent, J., Grodzińska-Jurczak, M., Koellner, T., Antunes, P., Pantis, J., Potts, S.G., Santos, R.  An approach to analysing scale-sensitivity and scale-effectiveness of governance in biodiversity conservation. In: Padt, F.J.G., Opdam, P.F.M., Polman, N.B.P., Termeer, 2014. C.J.A.M. (red.) Scale-sensitive governance of the environment. Edited volume. Oxford: John Wiley & Sons, 241-262.
  • Nieszporek K., Grodzińska-Jurczak M. 2013. A role of local governments in non-formal education. W: 'Science-Society-Didactics', K. Potyrala & E. Rożej-Pabijan (red.), Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 162-167.
  • Grodzińska-Jurczak M. 2013. Public consultation – a legislative requirement or a real need? W: 'Science-Society-Didactics', K. Potyrala & E. Rożej-Pabijan (red.), Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, 151-161.
  • Grodzińska-Jurczak M., Marek A., Lis A. 2013. Programy konsultacyjne w gospodarce odpadami. Wyd. I, Kraków, Grupa DS, Jaworzno, ISBN: 978-83-921432-2-2, ss. 118.
  • Grodzińska-Jurczak M., Strzelecka M., Kamal S., Gutowska J. 2012. Effectiveness of Nature Conservation – a case of Natura 2000 sites in Poland. W: Barbara Sladonja (red.) Protected Area Management. InTech, Rijeka: 183-202, ISBN 980-953-307-448-6.
  • Grodzińska-Jurczak M., Nieszporek K., Pietrzyk A., Cent J., Nowak N. 2010. Udział społeczeństwa w ochronie przyrody – konsultacje społeczne w Małopolsce. W: Katarzyna Iwińska (red.) Konsultacje społeczne wokół inwestycji infrastrukturalnych. Warszawa, Collegium Civitas Press: 91-100.
  • Grodzińska-Jurczak M. i M. Tarabuła-Fiertak. (red.). 2010. Jak projektować i prowadzić działania informacyjno-konsultacyjne na obszarach Natura 2000? Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 121. 
  • Kobierska H., Grodzińska-Jurczak M., Nieszporek K., Mróz W. 2009. Poradnik Jak uczyć w szkole o Naturze 2000? Część I. Scenariusze zajęć dla klas I-III, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Margraf, Kraków, ss.54.
  • Kobierska H., Grodzińska-Jurczak M., Nieszporek K. 2009. Agrobiznes - gra edukacyjna. Instytut Ochrony Przyrody PAN, Instytut Nauk o Środowisku UJ, Margraf.
  • Grodzińska-Jurczak M. 2006. Cultural change and environmental protection in the New Poland. Chapter 10. W: Cultural issues of our time. Lidstone J. (wyd.), Cambridge University Press, Cambridge, 108-119.
  • Gajuś-Lankamer E., Wójcik A.M., Grodzińska-Jurczak M. 2005. Człowiek a środowisko. Program edukacji ekologicznej w gimnazjum. Kraków. Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych.
  • Grodzińska-Jurczak M., A. Szczęśniak, G. Bryda. 2004. Children’s Understanding of Waste Management Concepts and Issues. W: W.L. Filho & M. Littledyke (red.) International Perspectives in Environmental Education. Frankfurt, Peter Land Europaischer Verlag der Wissenchaften: 69-83.
  • Grodzińska-Jurczak M., Bartosiewicz A. 2002. Co każdy przedszkolak o śmieciach wiedzieć powinien? Wydawnictwo "Zielone Brygady", Kraków, ss. 18.
  • Bombińska B., Gierek E., Grodzińska-Jurczak M. i Kubieniec J. 2001. Dziedzictwo kulturowe i środowisko naturalne Małopolski. Edukacyjna ścieżka dla klas IV-VI. Wydawnictwo Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Kraków, ss. 64.
  • Grodzińska-Jurczak M. i Tarabuła M. 2001. Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien? Zestaw scenariuszy zajęć dotyczących problematyki odpadów komunalnych dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych - Wydawnictwo Zielone Brygady, Kraków, ss. 60 (II wydania, łącznie 5000 egz.). 
  • Grodzińska-Jurczak M. i Tarabuła M. 2001. Co każdy uczeń o śmieciach wiedzieć powinien? Ćwiczenia dotyczące problematyki odpadów komunalnych dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych - Wydawnictwo Zielone Brygady, Kraków, ss. 44, (II wydania, łącznie 5000 egz.).
  • Grodzińska-Jurczak M. i Jamka R. 2000. Edukacja Ekologiczna – materiały dla nauczycieli i studentów. Kraków, Studio Wydawnicze Opal PG, Kraków, ss. 163.
  • Grodzińska-Jurczak M. 1997. Encyklopedia Biologiczna. T. 1-10. Ochrona Środowiska. 165 haseł.

  • Yale University, School of Forestry and Environmental Studies, New Heaven, CT, USA, styczeń-luty 2014
  • Colorado State University, Fort Collins, CO, USA – Fulbright Scholarship, marzec/czerwiec 2008
  • Queensland University of Technology, Brisbane, Australia - czerwiec/lipiec 2005,
  • University of Malta, Msida, Malta, Meeting of Masters Programme in Environmental Education – wrzesień 2003, 
  • Environmental Education Institute, Medical School of South Carolina, S.C., Charleston, lipiec 2001, 
  • Malmo University, Szwecja - współpraca w ramach programu SOCRATES - styczeń 2001,
  • School of Education, University of Durham - program British Council, czerwiec 2000,
  • Environmental Education from Policy to Practice - British Council Course, London, U.K., wrzesień 1995, 
  • Sustainable Development Workshop, Central European Univ., Budapest, Hungary, 1995,
  • Oak Ridge Laboratory, Biology Department, Tennessee, USA - stypendium Fundacji Kościuszkowskiej, (3 miesiące), 1994,
  • Wageningen University, Soil and Geology Department - stypendium TEMPUS, kwiecień-czerwiec 1993,
  • Central European University, Environmental Sciences Course, Budapeszt - czerwiec-sierpień 1991,
  • Geosciences for Environmental Planning, UNESCO Course, Praga, miesięczny kurs, 1991,
  • Univ. of Lund, Sweden, Dpt. of Chemical Eng. - miesięczne stypendium doktoranckie, 1991, 
  • Dpt. of Freshwater Ecology, Queen Mary College, University of London - stypendium, kwiecień-czerwiec 1990,
  • Department of Anatomy, UCLA, Los Angeles, USA - staż naukowy, luty - październik 1989,
  • Univ. of Alberta, Edmonton, Kanada - stypendium studenckie, czerwiec-sierpień 1986.

  • Srebrny Medal za Długoletnią Służbę (2013) 
  • Indywidualna Nagroda II Stopnia Rektora UJ za osiągnięcia naukowe (2001)
  • Nagroda Prezesa Rady Ministrów za wyróżniającą się pracę doktorską (1994)

Wiele miejsca w mojej działalności zajmuje dydaktyka. Prowadzę zajęcia dydaktyczne w pełnym wymiarze (pensum 180 h) na kierunku biologia, ochrona środowiska, studia biologiczno-geograficzne i biologiczno-geologiczne. W kolejnych latach, począwszy od roku akademickiego 1994/95 prowadziłam ćwiczenia z Podstaw Ekologii, Ekologii Przemysłowej, zajęcia terenowe i wykłady z Ochrony i Kształtowania Środowiska, koordynowałam zajęcia bloku tematycznego Techniki wizualizacji i komunikacji. Opiekowałam się także studentami indywidualnymi. Obecnie samodzielnie prowadzę kursy (wykłady wraz z ćwiczeniami): Edukacja Ekologiczna, Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania ochrony przyrody, Polityka ochrony środowiska, Finansowanie badań naukowych i prowadzenie projektów badawczych oraz seminarium dla studentów uzupełniających studiów magisterskich. Jestem jednym z wykładowców anglojęzycznych kursów dla doktorantów prowadzonych przez paru wykładowców: Practical aspects of nature conservation i Research management. Kierowałam i nadal kieruję pracami licencjackimi, a jako promotor magisterskimi (kolejno 20 i 27 obronionych prac) na kierunkach: biologia, studia biologiczno-geograficzne, biologiczno-geologiczne, matematyczno-przyrodnicze i ochrona środowiska, oraz wykonywaniem projektów indywidualnych w ramach programu ERASMUS (6). Byłam i jestem promotorem prac doktorskich (2 doktorantów wypromowanych), 4 prace z otwartymi przewodami. Uczę także słuchaczy (głównie nauczycieli) studiów zaocznych na kierunku biologia i geografia UJ. Recenzuję prace doktorskie (4). Chociaż wydaje mi się, że jestem wymagającym nauczycielem akademickim, od wielu lat jestem wysoko oceniana przez studentów. 

Oprócz studentów uczę też nauczycieli, szkolę urzędników i inne grupy zawodowe. Jestem trenerem (4 poziom profilu kompetencji trenerskich Europejskich Ram Kwalifikacji).

Oprócz uprawiania nauki i uczenia studentów pełnię funkcje administracyjne. W UJ jestem: (1) Kierownikiem Zespołu Ochrony Przyrody, Łowiectwa i Edukacji Środowiskowej w Instytucie Nauk o Środowisku, (2) Koordynatorem Wydziałowego Programu Studenckiej Wymiany Międzynarodowej ERASMUS, (3) Pełnomocnikiem Dziekana Wydziału BiNoZ ds. obowiązkowych zawodowych praktyk studenckich – kierunek studiów: biologiczno-geograficzny oraz (4) Koordynatorem Instytutowym Naukowej i Edukacyjnej Wymiany Międzynarodowej.

Staram się wykorzystywać wyniki badań naukowych, które prowadzimy w naszym Zespole w praktyce. Stąd pełnię funkcję konsultanta i doradcy w wielu projektach. Niektóre z nich to:  Konsultant PSL i Związku Gmin Wiejskich RP ds. Ustawy o Subwencji Środowiskowej, Konsultant ds. komunikacji społecznej w ochronie przyrody przy Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Przyrody w Krakowie, Ekspert Polskiej Izby Ekologii w kategorii Ochrona Przyrody, Członek Komisji Konsultacyjnej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, Członek Rady Naukowej Małopolskiego Uniwersytetu Dziecięcego, Rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji programów kształcenia ogólnego w zakresie edukacji ekologicznej od października, Konsultant projektów edukacyjnych i kampanii informacyjnych przy urzędach gmin.

  • Uwaga, zagrożenie plastikiem! - Integracja nauki obywatelskiej i komunikacji naukowej w rozwiązania dotyczące zanieczyszczeń plastikiem jednokrotnego użytku w okresie pandemii COVID-19, NCN, OPUS, UMO-2020/39/B/HS4/00264
  • Environment vs. Health: Bridging science, stakeholders and the general public for governance solutions towards a reduction of Single-Use-Plastics in times of the COVID-19 pandemic. Konkurs dla nauczycieli akademickich na minigranty w ramach działania 2. (Incentives) POB Society of the Future w ramach programu strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim, 03-09. 2021.
  • Social sciences methodology in times of COVID-19. Guidelines to maintain reproducibility of research. Konkurs dla nauczycieli akademickich na minigranty w ramach działania 2. (Incentives) POB Society of the Future w ramach programu strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim - "Metanauka – szansa na rozwój i wzmocnienie wiarygodności nauk społecznych", nr PSP -- U1U/P02/NO/02.08, 2020-2021
  • How COVID-19 pandemic change public attitudes towards Single-Use-Plastic contributing to the climate change? Science communication and citizen science interventions. Dofinansowanie prac magisterskich. POB BiOS – Evolutionary Biology & Biodiversity Research w ramach programu strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim, 2020-2021.
  • MINDtheGEPs - Modifying Institution by Developing Gender Equality Plans. H2020-SwafS-2020-2024
  • Does ecoturism have ability to empower residents to overcome environmental discrimination due to Natura 2000 in Poland? An examination through the lens of Weber’s theory of formal and substantive rationality (National Science Centre, No. 665778, Reg. No. 2016/23/P/HS6/04017; 2018-2020)
  • COST Action: CA15212 - Citizen Science to promote creativity, scientific literacy, and innovation throughout Europe (Management Committee member) - 2016-2019
  • SERVICES - Social-Ecological Research and technological innoVations for improved Integration of Cultural Ecosystem Services in participatory planning processes „Internationale Zusammenarbeit in Bildung und Forschung, Region Mittelost- und Südosteuropa (MOEL-SOEL-Bekanntmachung)“
  • Wspólne zarządzanie przyrodą - partycypacyjne mapowanie terenów chronionych - Fundacja im. S. Batorego (2015-2016) - współwykonawca projektu.
  • Uwaga, zagrożenie plastikiem! - Integracja nauki obywatelskiej i komunikacji naukowej w rozwiązania dotyczące zanieczyszczeń plastikiem jednokrotnego użytku w okresie pandemii COVID-19, NCN, OPUS, UMO-2020/39/B/HS4/00264
  • MINDtheGEPs - Modifying Institution by Developing Gender Equality Plans. H2020-SwafS-2020-2024, Horizon 2020
  • Rekonstrukcja dzikiej przyrody. Postrzeganie przyrody i przywiązanie do miejsca zamieszkania na terenach reintrodukcji żubrów w Polsce, SONATA 10, NCN UMO-2015/19/D/HS6/00630
  • Konflikty społeczne a obszary chronione. Rola formy ochrony przyrody; NCN Etiuda, UMO-2015/19/N/HS4/00359
  • Social conflicts and protected areas. Understanding the role of the form of nature protection. (Narodowe Centrum Nauki, konkurs Preludium 10, 2015/19/N/HS4/00359)
  • Czy spedzanie czasu wolnego na łonie natury przyczynia się do większej troski o nia?- badanie relacji pomiedzy emocjami i wartosciami wobec rzek w terenach wiejskich; - NCN Opus, UMO-2019/35/B/HS6/01986
  • Rekonstrukcja czy katastrofa? Transformacja społeczno-przyrodniczego dziedzictwa rzek Sztoła, Baba i Biała w obliczu nagłej zmiany środowiskowej, NAWA Granty Interwencyjne, BPN/GIN/2021/1/00054/U/DRAFT/00001
  • Jak wspólnymi siłami pokonać smog(k)a? - Rola partycypacji społecznej na przestrzeni dziejów miasta Krakowa. MiniGRANTY POB Heritage, Nauka dla Społeczeństwa-edycja I
  • Linking systems, perspectives and disciplines for active biodiversity governance – LINKAGE - Norweski Mechanizm Finansowania EOG (2013-2016) – kierownik projektu,
  • Innowacyjne Nauczanie Przyrody w Szkołach Ponadgimnazjalnych - PINaP - Program Operacyjny Kapitał Ludzki (2013-2016) – współwykonawca projektu.
  • Misja „Natura” – Instrument Finansowy LIFE+ - (2012-2016) – współwykonawca projektu.
  • Funkcjonowanie ochrony przyrody na obszarach Natura 2000 – stan obecny i szanse na przyszłość („Functioning of nature conservation system on Natura 2000 sites – conditions and opportunities”) – projekt współpracy dwustronnej z Republiką Austrii, MNiSW - koordynator krajowy projektu 2012-2013.
  • Planowanie, organizacja i prowadzenia konsultacji społecznych dla beneficjentów projektów indywidualnych oraz pracowników instytucji realizujących NSRO - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i NIRAS IC Sp. z o.o. Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – wykonawca projektu.
  • Poprawa efektywności gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Jordanów poprzez działania edukacyjno-informacyjne w zakresie selektywnej  zbiórki odpadów i zagrożeń związanych ze spalaniem odpadów – grant Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, 2009 – współwykonawca projektu.
  • Poprawa efektywności gospodarki odpadami komunalnymi w Związku Gmin Dorzecza Wisłoki – grant Związku Gmin Dorzecza Wisłoki i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, 2009, współwykonawca projektu.
  • Myśląc o jutrze, segregujemy dzisiaj – grant Stowarzyszenia Promocji i Rozwoju Gminy Zakliczyn i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 2009, współwykonawca projektu.
  • SCALES - Securing the Conservation of biodiversity cross Administrative Levels and spatial, temporal and Ecological Scales. 7 Projekt Ramowy - koordynator  krajowy, członek Steering Committee (2009-2013). 
  • Skuteczność ochrony obszarów sieci Natura 2000 a społeczne aspekty wdrażania programu w Polsce. Projekt MNiSW (N305 094 32/3185), 2007-2010, kierownik projektu.
  •  Optimization of the use of the resources of the Natura 2000 network for sustainable development in the Carpathians (Optymalizacja wykorzystania zasobów sieci Natura 2000 dla zrównoważonego rozwoju z Karpatach). Projekt Norweskiego Mechanizmu Finansowania (PL0108), 2007-2011, kierownik pakietu zadaniowego Edukacja Ekologiczna.
  • Program „Uczniowie z Klasą” 2006/07 –  konsultant projektów 
  • EUMON - EU-wide monitoring methods and systems of surveillance for species and habitats of Community interest – 6 Projekt Ramowy - koordynator  krajowy (2005-2008).
  • Centre of Excellence – EU - koordynator dwóch pakietów zadaniowych ("Promotion of rational waste management" i "Environmental Education") - 2002-2005.
  • Jak chronić Zlewnię Górnej Raby? – wpływ akcji edukacyjnej na wzrost udziału społeczeństwa w racjonalnej gospodarce wodno-ściekowej – Centralna Rezerwa Środków na Badania Własne (BRBW UJ) – 2003-2004 - kierownik projektu.
  • ERASMUS Programme - The European Masters Programme in Environmental Education - 2003-2004  – współwykonawca projektu.
  • Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i nauczycieli w Polsce - grant KBN - 2002-2004 - kierownik projektu. 
  • Jak chronić zlewnię dorzecza górnej Raby? - grant Związku Gmin Dorzecza Górnej Raby i Miasta Krakowa – 2002 – współwykonawca projektu.
  • Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i nauczycieli w Polsce - Centralna Rezerwa Środków na Badania Własne (BRBW UJ) – 2002 – współwykonawca projektu.
  • Wydawnictwo zestawu scenariuszy i ćwiczeń dotyczących problematyki odpadów komunalnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz poradnika metodycznego dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych - grant Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie – 2002 - kierownik projektu.
  • Wydawnictwo Programu Autorskiego Edukacyjnej Ścieżki Międzyprzedmiotowej "Dziedzictwo Kulturowe i środowisko naturalne Małopolski" - grant Gminnego i Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie - 2001 – współwykonawca projektu.
  • Wzrost udziału społeczeństwa w racjonalnej gospodarce odpadami komunalnymi - projekt kampanii promocyjnej i edukacyjnej w Jaśle - 2000 - 2005 – współwykonawca projektu.
  • Percepcja problemów środowiskowych (głównie związanych z gospodarką odpadami) u dzieci w wieku przedszkolnym ze wschodnich i południowo-wschodnich rejonów Polski - Centralna Rezerwa Środków na Badania Własne (BRBW UJ) - 2000-2001 - współwykonawca projektu.
  • Education - teacher training - Wymiana Socrates Programme - Higher Education - Bilateral agreement  for 2000-2001 - kierownik projektu.
  • Environmental Public awareness in various regions of Poland - British Council – 1999-2001 - kierownik projektu. 
  • Badanie społecznej motywacji do działań na rzecz racjonalnej gospodarki odpadami w Małopolsce i na Podkarpaciu – grant CBRW – 1999-2000 – kierownik projektu. 
  • Nauczyciel przyrody – Projekt Studiów Podyplomowych – grant MEN – 1999 - współautor programu.
  • Rozszerzenie zakresu kursu Edukacja Ekologiczna oraz opracowanie nowych i uaktualnienie dotychczasowych materiałów szkoleniowych - grant Fundacji Batorego 1997-98 - kierownik projektu.
  • Wpływ aglomeracji miejskiej Krakowa oraz drogi szybkiego ruchu na środowisko leśne - grant CRBW UJ - 1997 – współwykonawca projektu.
  • Ocena uszkodzeń drzewostanów iglastych przez zanieczyszczenia przemysłowe (NO2 i SO2) w różnych regionach Polski przy użyciu technik mikroskopii skaningowej - grant KBN - 1996-1999 - kierownik projektu. 
  • Opracowanie i wydawnictwo zestawu edukacyjnego „Wybrane Problemy Ochrony Środowiska” - grant Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 1995 - kierownik projektu.
  • Focus on Neighborhood - Program Współpracy Szkół Polskich i Amerykańskich w zakresie Ochrony Środowiska. US-AID Local Environmental Management Project - 1993-1994 - kierownik projektu.
  • Chemistry of atmospheric precipitation in Polish Tatra Mountains - grant Central European University, Budapeszt, Węgry - 1992-1994 - kierownik projektu. 
  • Wpływ kwaśnych opadów atmosferycznych na środowisko Doliny Waksmundzkiej w Tatrach Wysokich. - grant KBN - 1992-1994 - kierownik projektu.

Member of the Scientific Committee of European Environment Agency in the area of ecosystem services and wellbeing (2014-).

Expert for the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) (2014-).

Jestem członkiem redakcji czasopism krajowych i międzynarodowych. W roku 2002 zostałam powołana do Redakcji “Biologia w Szkole”, w 2011 zostałam członkiem Rady Programowej „Edukacji Biologicznej i Środowiskowej”. W kolejnych latach zapraszano mnie do redakcji czasopism: Diversity (2009), International Electronic Journal of Environmental Education (IEJEE-Green) (2010),   Nature Conservation (2011) i Journal of Scientific Research and Reports – (2013). 

Byłam i jestem członkiem organizacji naukowych tak polskich (Towarzystwo Przyrodników im. M. Kopernika - Kierownictwo Sekcji Dydaktyków Biologii przez 2 kadencje; Polskie Stowarzyszenie Stypendystów Fulbrighta, Polska Asocjacja Ekologii Krajobrazu); European Association of Environmental and Resource Economists - Polish Division) jak i międzynarodowych (członek IUCN – Commission on Education and Communication (CEC); International Association of Lansdcape Ecology, The International Association of Public Participation; The International Association for Society and Natural Resources; European Early Childhood Education Research Association; NAAEE - North American Association for Environmental Education; auDes - Association of University Departments of Environmental Sciences in Europe; ESSENCE – Network of Environmental Sciences).

Oceniam i recenzuję projekty badawcze w ramach programów europejskich, EOG (Norweski Mechanizm Finansowania), NCBiR i NCN.